Eerste indruk

‘Bij alle activiteiten van een organisatie is het doel een positief beeld van die organisatie te creëren bij de verschillende publieksgroepen. De begrippen imago en identiteit spelen hierbij een belangrijke rol. Het imago is het beeld dat de publieksgroepen van de organisatie hebben. Het gewenste imago is het beeld dat de organisatie wil vestigen bij haar publieksgroepen.’
Dit staat in één van mijn oude studieboeken, ‘Essentie van communicatie’, die ik voor het schrijven van dit blog weer even uit de kast heb gehaald.
Op 20 juni plaatste ik een stuk over de verkiezingsuitzending van de eerste ‘Minister van Gehandicaptenzaken’. Nog niet gelezen? Dat kan hier: https://www.petrasqluickstep.nl/2019/06/20/minister-van-gehandicapten-zaken/
Al voor de verkiezing had ik een beeld bij dit nieuwe ‘ministerie’ en dat kwam door het logo. Roept dit logo bij mij een positief beeld op? Of een positief  gewenst imago? Misschien, misschien niet. Het was in ieder geval inspiratie voor een nieuw blog!

Helemaal raak?
Het logo voor het ‘Ministerie van Gehandicaptenzaken’ zag ik voor het eerst in een programma waarin Lucille Werner geïnterviewd werd. Op het scherm achter haar was een plaatje te zien. Ik dacht dat het een zomaar gekozen plaatje was door de programmamakers, maar ik zag het tijdens de verkiezing ook op de achtergrond. Dit moest dus wel het officiële logo zijn!
Om je een idee te geven van wat ik zag: van het woord Ministerie zijn de laatste twee letters ‘ie’ weggehaald met iets wat lijkt op correctievloeistof Tipp-Ex, de rest van het woord is nog wel zichtbaar. Daaronder nog ‘van gehandicaptenzaken’ in een speels lettertype geschreven.
Een plaatje met een stevige handdruk, waarschijnlijk als symbool voor samenwerking, maakt het logo compleet.
Wat mij vooral opvalt zijn de weggepoetste ‘ie’ en het lettertype. Als dit het nieuwe lettertype van het logo van de Kinderpostzegels of Kindertelefoon was geweest had ik gezegd; Helemaal raak!! Niets meer aan doen! Helemaal duidelijk wat voor organisatie dit is en voor welke doelgroep ze zich inzetten. Maar het is dus niet het nieuwe logo van de Kindertelefoon..
Klik op de link om te zien wat ik bedoel:

https://images.app.goo.gl/HmDThee6APhYkXx89

Vooral door het lettertype komt het op mij nogal kinderlijk over. Nu past ’t wél goed bij de winnaar van programma omdat hij zich vooral wil inzetten voor kinderen. Maar dit logo was vóór de verkiezingsuitslag al gemaakt. De winnaar en het logo staan dus los van elkaar. Heeft men gedacht; ‘gehandicapten zullen dit vast wel leuk vinden, zo’n gezellig kinderlijk plaatje’? Want dat is volgens mij het imago van gehandicapten. Het beeld wat we bij veel mensen oproepen; schattig en kinderlijk.
Door te kiezen voor dit ontwerp versterk je dat vrees ik alleen maar. Het roept bij mij duidelijk geen positief beeld op. Geen goede eerste indruk. Ik voel me er echt niet mee verbonden of door aangesproken.
Dit logo is in mijn ogen helemaal níet raak, eerder een complete misser.

Echt nep
Als ik kijk naar het logo voel me zelfs helemaal niet gesteund, wat wel de bedoeling zou zijn met deze ‘functie’.  Ik kan daardoor de functie ‘Minister van gehandicaptenzaken’ niet serieus nemen. Is dat ook de bedoeling? In krantenartikelen wordt mijn gevoel hierin versterkt door de manier waarop men erover schrijft. Heel jammer, want ook al heb ik zo mijn twijfels, ik gun deze man toch wel een eerlijke kans!
Het zal niet zo zijn dat dat de bedoeling was toen deze ‘functie’ bedacht werd. Want dat is eerder twee stappen terug dan juist één vooruit!
Waarom lijkt ’t allemaal zo echt nep? Als je zo’n functie in het leven roept, doe het dan goed! Geef iemand een serieuze echte functie.
Zodat kranten er ook serieuze artikelen over schrijven, zonder aanhalingstekens of satire. Een functie met een écht nieuw logo. Niet met weggepoetste letters. Of het officiële logo van het Ministerie nog zichtbaar als je het plaatje groter maakt. Probeer het maar uit; het is écht nep.

Echt nieuw
Niet alleen gaf het mij inspiratie voor het schrijven van een nieuw blog. Het zorgde er ook, of eerlijk vooral, voor dat ik ging nadenken over een eigen logo. Vorige week ben ik een paar dagen creatief geweest in Word en dit is het resultaat.

Wat vind je ervan? Ik hoor het graag van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.