Voor een goed begin wil je dit duidelijk in beeld hebben

In een eerder blog scheef ik over de verzorgingsruimte die ik ineens niet meer kon gebruiken bij de organisatie waar ik werkte. Ik ben er na ongeveer een jaar weer weg gegaan. De werkplek en ik was echt geen goede combinatie. Tijdens het kennismakingsgesprek waren we allemaal enthousiast. Aan het eind ervan hadden we op papier genoeg mogelijke taken die ik kon doen. De praktijk bleek anders te zijn.  Ik hoor veel positieve ervaringen, maar deze was dat niet voor mij. In dit blog wil ik daar meer over delen, maar ik wilde niet een heel negatief stuk schrijven. Ik heb in plaats daarvan een puntenlijst gemaakt. Eentje waarmee je de kans op een negatieve ervaring denk ik kleiner maakt.

Die periode heeft veel met mij gedaan. Ik vind het dan ook best lastig om het weer deels opnieuw te beleven. Want dat doe ik toch tijdens het schrijven. Maar het is ook een stukje verwerking, dus wel goed dat ik het doe. Daar gaan we.

Maak een vacature
Degene met wie ik sprak had vooraf geen opzet van een takenlijst gemaakt. Deze mevrouw zou mij gaan aansturen. Het was duidelijk een oriënterend kennismakingsgesprek. Maar dan nog is het handig om in grote lijnen een functieomschrijving te maken. Met een omschrijving heb je in ieder geval een idee van wat je wilt. Dat komt ook beter over op je sollicitant, vind ik.
‘Ik heb een nieuwe baan! Maar ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ga doen….’ Dat wil je niet, denk ik. Of je kandidaat wel of geen handicap heeft. Ook voorkom je met zo’n functieomschrijving dat je regelmatig terplekke een nieuwe klus moet verzinnen.
Dat was in mijn geval wel zo. Ik heb veel moeten vragen om werk en dan keken collega’s zoekend om zich heen. Zelfs nog toen ik er al een paar maanden werkte. Soms mocht een vergaderzaal reserveren, die vervolgens werd geannuleerd. Degene die het me had gevraagd te doen koos gewoon een andere. En daar mocht ik dan later achter komen. ‘Als je het zo goed weet, doe het dan zelf!’ dacht ik dan. Vaker was het een simpele opdracht: Iets ophalen, oude mappen uitzoeken of papieren weggooien. Wat prima is voor af en toe maar niet dagelijks.

Vraag goed door
Als je met iemand die ‘iets’ heeft in gesprek gaat voor een baan, dan gaan sommige dingen anders. Iemand heeft ergens (extra) hulp bij nodig, of misschien doet je kandidaat langer over werkzaamheden. Voor een grotere kans op een goed begin wil je dit duidelijk in beeld hebben. Dat maakt het ook eenvoudiger om een takenpakket samen te stellen. Vraag goed door, zodat je echt weet hoe diegene het beste zijn of haar werk kan doen. Dat kunnen hulpmiddelen zijn, zoals mijn aankleedtafel of een lager bureau. Of dat de persoon (sommige) taken op een bepaalde manier aangeboden moet krijgen.

‘Helder’ en ‘duidelijk’ zijn de kernwoorden als je een klus door mij gedaan wilt krijgen. Als een grotere opdracht in deeltaken opgesplitst is, kan ik er aan werken. Eventueel kan een stappenplan nog handig zijn, maar dat ligt aan het soort taak. Dat heb ik ook zo uitgelegd tijdens mijn kennismakingsgesprek. Eigenlijk zoals ik in het verleden altijd heb gedaan. Helaas worden die woorden vaker vertaald als “simpel’ en ‘eenvoudig’. Maar dat is niet hetzelfde. Dan geef je al snel iemand dingen te doen die onder het eigenlijke werk- en denkniveau liggen.

Dat ervaarde ik regelmatig. Vooral als ik weer op pad werd gestuurd om iets op te halen of weg te gooien. En ik vroeg mezelf vaak af; ‘Wat wil je nou van me?’ en kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Vervolgens voerde ik een taak niet uit zoals het (blijkbaar) de bedoeling was. En kreeg ik dat ook terug. Ik voelde me daardoor steeds ‘kleiner’ worden. Ik kon toch wel wát goed doen?! Het lag aan mij, dacht ik. Dat was niet zo, maar het heeft me wel een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen bezorgd.

Concentreer je op wat iemand wél kan
Leg de focus op de mogelijkheden. Ook al heeft diegene moeite met bepaalde dingen, er blijven ongetwijfeld genoeg taken over. Je kunt er samen voor gaan zitten om mogelijke taken te bespreken. Dan weet je zeker dat je op dezelfde lijn zit. Soms blijkt een taak toch niet geschikt, dan kun je hem aanpassen of toch iets anders te doen geven. Laat iemand zich nuttig en waardevol voelen!



De woorden ‘afspraakbanen’ en ‘Participatie’: gebruik ze niet te veel
De meeste mensen met een handicap die wel kunnen werken, hebben een zogenaamde ‘afspraakbaan’ of vallen onder de Participatiewet. Het is een aantekening. Ik ben niet vóór stempels plakken op mensen, maar deze kan ermee door. Tenminste als er door andere collega’s niet te veel nadruk op wordt gelegd.
Een voorbeeld: Ik werd door een directe collega aan anderen voorgesteld met de tekst: “Dit is Petra, die heeft hier een participatiebaan.” Waarna ze me aankeken met een blik die zei; ‘Oké, ze heeft ‘iets’ en mag hier werken. Wat aardig!’ Dat gevoel kreeg ik ook voortdurend; dat ik blij mocht zijn dat ze me een kansje gaven.
Ik voelde me daardoor een bijzonder geval, in de negatieve zin; minderwaardig en vooral een liefdadigheidsproject.
Het noemen tijdens het kennismakings- of een evaluatiegesprek is prima, maar laat ze verder los. Het is je nieuwe werknemer en collega.

Hoe het ook kan gaan
Ik denk dat je wel door hebt dat ‘t geen positieve ervaring was voor mij. Nu werk ik ergens waar het heel anders gaat! Collega’s weten heel goed hoe ze me taken moeten aanbieden. De dag voordat ik werk wordt een lijstje in de mail gezet. Met duidelijke instructies. Ik voel me een volwaardig lid van het team. Geen liefdadigheidsproject of bijzonder geval.

Een gedachte over “Voor een goed begin wil je dit duidelijk in beeld hebben”

  1. Van een negatieve ervaring naar een goede ervaring. Zo waardeer je de nieuwe situatie nog beter en zo zie je ook duidelijker waar het in de vorige betrekking mis ging. Deze organisatie had duidelijk geen verstand van goede HRM. Je beschrijft het duidelijk en noemt geen namen. Goed dat je het in je blog zet: als anderen dit lezen maken ze niet dezelfde fouten (hoop ik).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.